Hvad gør du, hvis en kunde tilbagekalder sit samtykke?

Forestil dig den her situation: Du har haft en kunde i et par år. Oprindeligt har han givet sit samtykke til, at du behandler en masse oplysninger om ham, så du kan levere din service. Nu kalder han samtykket tilbage.

Det er et mareridtsscenarie for rigtigt mange virksomheder.

Hvad gør du nu?
Ifølge den nye persondataforordning, som træder i kraft til maj, kan en person på ethvert tidspunkt kalde sit samtykke om, at du kan behandle hans oplysninger, tilbage. Konsekvensen er, at du skal slette alle personoplysninger om ham.

Du skal altså rundt i alle dine systemer, dokumenterne på dit fildrev, mails på din mailserver – og slette alle oplysningerne. Med mindre…

Du skal slette alle oplysningerne, med mindre du har en anden hjemmel end samtykket til at beholde oplysningerne. Vi har tidligere skrevet om de mulige hjemler her [LINK].

Vores råd
Det her er rigtigt svært, og vi holder alle sammen spændt vejret for at se, om den her rettighed vil blive flittigt brugt. Det er under alle omstændigheder en god ide allerede nu at overveje en procedure for, hvordan du vil håndtere det. I langt de fleste virksomheder vil det blive lidt af et hestearbejde, men det bliver lettere, hvis du gør det systematisk.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar